Komunikaty FPP

18 maja 2022
FPP: Czy nakłady na zdrowie spadną poniżej 5%?
Faktyczny stan finansów w ochronie zdrowia jest gorszy niż prognozowane dane

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) wskazuje, że wydatki na ochronę zdrowia mogą realnie spaść poniżej 5% w 2022 roku – pomimo, iż w matematycznych wyliczeniach wyniosą więcej niż 6%. Wynika to z nominalnego wzrostu w wyniku inflacji – wydajemy więcej pieniędzy, co matematycznie daje wyższy wskaźnik. Niestety, realnie za te wyższe kwoty nabywamy mniej. Podobnie będzie z wydatkami na ochronę zdrowia. Nominalnie będą one wyższe, ale realnie pozwolą na sfinansowanie znacznie mniejszej ilości zakupów i usług. Wyższa inflacja co do zasady ułatwia realizację ustawy obligującej do zwiększania nakładów na zdrowie (7 procent PKB), bez rzeczywistego wzrostu wydatków w stosunku do PKB w roku bieżącym.

więcej  arrow
16 maja 2022
FPP: Licznik strat KPO
Do dziś PKB niższy o 21 mld zł, aż 160 mln zł strat dziennie

W związku z blokowaniem przez Solidarną Polskę projektów ustaw dotyczących zmian w sądownictwie Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) uruchomiła licznik strat ponoszonych przez Polskę. Licznik pokazuje, na jakie straty narażona została polska gospodarka w związku z brakiem możliwości uruchomienia środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Impas polityczny nadal uniemożliwia uruchomienie unijnego finansowania, służącego odbudowie gospodarki po pandemii oraz stabilizującego jej sytuację w obliczu wojny tuż za naszymi granicami. Jak pokazuje licznik FPP, bierna postawa decydentów politycznych kosztuje Polskę już ponad 21 mld zł – o tyle jest niższy nasz PKB z powodu wstrzymania realizacji KPO. Każdego dnia ten rachunek za bezczynność rośnie o ok. 160 mln zł.

więcej  arrow
10 maja 2022
LPG: Odejście od dostaw z Rosji do końca 2022 roku
Nowe kierunki dostaw z UE, USA Bliskiego Wschodu i Afryki

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) pozytywnie ocenia deklarację Polskiej Izby Gazu Płynnego (PIGP) o odejściu od dostaw gazu płynnego LPG do końca 2022 roku. Udział LPG z Rosji w całym rynku krajowym przekracza 60% (1.300.000 ton rocznie) i potrzeba kilku miesięcy, aby zmienić kierunki. W szczególności należy rozbudować infrastrukturę: liczbę terminali kolejowych i morskich w Polsce, znacząco zwiększyć tabor cystern kolejowych w Europie Zachodniej oraz udostępnić Terminal w Porcie w Gdańsku dla wszystkich operatorów LPG. Branża LPG będzie rozwijać zakres dostaw gazu z portów ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) – co jednak zdecydowanie zwiększy ceny gazu płynnego dla konsumentów. Sankcje mogą też uniemożliwić też korzystanie z dostaw LPG z Kazachstanu.

więcej  arrow