FPP: Rzecznik MŚP powinien móc reprezentować przedsiębiorców przed sądami powszechnymi
16 lipca 2019
Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) popiera inicjatywę rozszerzenia kompetencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Federacja uważa, że Rzecznik MŚP powinien mieć możliwość brania udziału w toczących się już postępowaniach w sprawach cywilnych z zakresu ubezpieczeń społecznych (ZUS) oraz możliwość wnoszenia skarg kasacyjnych od prawomocnych orzeczeń w tych sprawach.
Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców, uchwalona w ramach Konstytucji Biznesu w marcu 2018 r.,przyznaje Rzecznikowi prawo do występowania w sprawach przedsiębiorców przed sądami administracyjnymi, ale nie przed sądami powszechnymi. W związku z tym przedsiębiorcy w aktualnym stanie prawnym są pozbawieni możliwości interwencji Rzecznika na poziomie sądów w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych.
„Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jest bardzo istotną instytucją dla polskiego biznesu. Główną istotą funkcji Rzecznika jest wspieranie przedsiębiorcy w sprawach pomiędzy nim a urzędem, samorządem bądź instytucją państwową.
Nierzadko mali i średni przedsiębiorcy postawieni w sytuacji konfliktu z urzędem nie mają środków na pokrycie profesjonalnych usług kancelarii prawnych.
W takich sytuacjach pomocny jest rzecznik MŚP, którego kompetencje mają charakter interwencyjny – dlatego zdecydowanie popieramy rozszerzenie jego uprawnień
w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych. Propozycja Rzecznika MŚP jest całkowicie zgodna z tym co postulowaliśmy wcześniej w trakcie prac nad Konstytucją Biznesu.
Rozszerzenie kompetencji Rzecznika MŚP byłoby całkowicie zgodne z wielokrotnie publicznie wyrażaną intencją Pana Premiera objęcia ochroną prawną małych i średnich firm
”
– wskazuje
Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, prezes Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE)
.
Dotychczas Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców miał możliwość m. in.: żądania od organów władzy publicznej złożenia wyjaśnień, udzielenia informacji lub udostępnienia akt i dokumentów w sprawach konkretnych przedsiębiorców, wsparcia przedsiębiorców na etapie postępowań administracyjnych, wniesienia skargi do sądu administracyjnego, występowania z wnioskami o wydanie objaśnień prawnych szczególnie skomplikowanych przepisów czy – w przypadku dostrzeżenia rozbieżności w stosowaniu prawa przez sądy – zwrócenia się o rozstrzygnięcie problemu do Naczelnego Sądu Administracyjnego czy Sądu Najwyższego.