LEWIATAN: Zamówienia publiczne: należy jak najszybciej zakończyć renegocjacje obowiązujących długoterminowych kontraktów
6 grudnia 2016
Zgodnie z zapisami zawartymi w art. 142 ust. 5 ustawy PZP w przypadku zmiany płacy minimalnej, stawki VAT oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub wysokości składki na ZUS, strony umów długoterminowych zobligowane są do renegocjacji zawartych kontraktów – w sytuacji, w której czynniki te mają wpływ na koszty wykonania zamówienia przez Wykonawcę. Dokładnie taki charakter mają zmiany dotyczące wzrostu płacy minimalnej do 2.000 zł oraz ustanowienia najniższej stawki godzinowej na poziomie 13 zł.
W tej sytuacji zwaloryzowanie dotychczasowych kontraktów długoterminowych do końca 2016 roku pozwoli zachować ciągłość dotychczasowych umów i uniknąć konieczności rozpisania nowych postępowań przetargowych. Zamawiający poniesie bowiem dodatkowe koszty z tytułu rozwiązania, a nie waloryzowania kontraktu, zaś kalkulowanie budżetu z uwzględnieniem nowych warunków wynagrodzenia pracowników jest i tak nieuniknione.
Stawka godzinowa na poziomie 13 złotych w umowach zleceniach i
minimalne wynagrodzenie w wysokości 2.000 zł będzie obowiązywać od
1 stycznia 2017 roku
. Nowe regulacje mają szczególne znaczenie w kontekście
zamówień publicznych i kontraktów trwających w dniu wejścia w życie nowych rozwiązań
.
Uwzględnienie w budżetach administracji państwowej oraz samorządów
kosztów m.in. stawki 13 zł czy podwyższenia płacy minimalnej
są więc niezbędnymi krokami
, dzięki którym
skorzystają wszyscy uczestnicy rynku pracy
.
Waloryzacja obowiązujących umów korzystnie wpłynie także na sektor zamówień publicznych
. Zamawiający zyskają bowiem
gwarancję kontynuacji zawartego kontraktu
i tym samym
nie będą narażeni na kosztowne przestoje
i wydatki związane z rozpoczęciem
nowego postępowania przetargowego
.
„Waloryzacja umów
zabezpiecza nie tylko miejsca pracy
, ale również
interes zatrudnionych i Zamawiających
. Dotychczas notowano liczne przykłady
wyboru ofert ze stawkami w granicach 5-7 zł za godzinę brutto
– czyli nawet o połowę niższymi niż minimalne krajowe wynagrodzenie.
Regulacje wchodzące w życie
z dniem
1 stycznia przyszłego roku
to
najwyższa podwyżka na rynku pracy
, jaka dotychczas miała miejsce.
Nowe warunki wynagradzania pracowników z pewnością pozwolą uzdrowić rynek pracy
, ale nie zapominajmy, że
mogą także wiązać się z redukcją zamówień przez sektor komercyjny
.
Takie ograniczenie miało miejsce na początku 2016 roku, kiedy weszło w życie ozusowanie umów zleceń. Wówczas zakres zamówień sektora komercyjnego spadł o 15%, a 45 tys. pracowników straciło pracę. Od 1 stycznia 2017 spadek ten może osiągnąć kolejne 15%, co oznacza podobną skalę zwolnień.
Kluczowe
w asymilowaniu tak dużej siły roboczej pozbawionej pracy będą miały nowelizacje zamówień publicznych
–
za sprawą waloryzacji oraz klauzul społecznych
więcej osób wyszło wreszcie z
szarej strefy
, a dzięki temu nawet przy tak obszernych zwolnieniach
nie wzrosło bezrobocie
” –
mówi Marek Kowalski,
Przewodniczący Zespołu ds. Zamówień Publicznych przy Radzie Dialogu Społecznego, ekspert LEWIATAN
.
Zamawiający zawsze powinien
wkalkulować w budżecie wynagrodzenia pracowników z uwzględnieniem podatków, składek na ubezpieczenia
– także w tej części, którą obowiązkowo odprowadza pracownik.
Zmiany w obszarze wysokości minimalnej stawki godzinowej oraz płacy są wynikiem wspólnego
i konsekwentnego
działania zarówno związków zawodowych, jak i pracodawców
. Intencją Ustawodawcy było zabezpieczenie interesu pracowników. Jednak – bez renegocjacji długoterminowych umów – cel ten nie zostanie osiągnięty. W związku z tym
uczestnicy rynku zamówień publicznych powinni sfinalizować je przed 1 stycznia 2017 roku
.