search
menu menu_open

PAIH: fortuny są do zrobienia na rynkach całego świata

24 października 2018

PAIH: fortuny są do zrobienia na rynkach całego świata

Polska Agencja Inwestycji i Handlu chce, by dla wielu rodzimych przedsiębiorców bodźcem do wyjścia w świat był udział w PAIH EXPO – I. Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą (25.10.2018). To właśnie podczas tego wydarzenia, Agencja i jej partnerzy zaprezentują kompleksową ofertę wsparcia firm w ich międzynarodowej aktywności.

Ponad cztery tysiące polskich firm jest zainteresowanych rozszerzeniem działalności poza granicami naszego kraju i weźmie udział w Forum. W 2017 r. eksport urósł o blisko 9,8 proc. r./r., a wartość sprzedanych towarów, usług oraz technologii wyniosła ponad 880 mld zł.

Kluczowym elementem systemu wsparcia dla firm, które chcą się rozwijać na rynkach zagranicznych są Zagraniczne Biura Handlowe PAIH.

– Do końca roku będziemy ich mieli prawie 70, aktualnie mamy już około 60, a sytuacja jest bardzo dynamiczna i cały czas rejestrujemy nowe biura. Zrekrutowaliśmy ludzi na rynkach całego świata, a teraz udostępniamy ich przedsiębiorcom do współpracy. Obecnie polscy przedsiębiorcy za naszym pośrednictwem mają dostęp do globalnej sieci wsparcia na 6 kontynentach – wylicza gość radiowej Jedynki Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

—————


Warto korzystać z tych Biur, bo jak się okazuje za eksport odpowiada dość niewielka grupa krajowych firm. Są to m.in. producenci pojazdów i części do nich, mebli, urządzeń cyfrowych, żywności czy leków. Zważywszy na potencjał, jaki polskie przedsiębiorstwa mają do zagranicznej ekspansji, to ich aktywność poza krajem jest skromna. Ponad połowa rodzimych firm nie prowadzi interesów poza Polską.

– My chcemy ten trend odwrócić i pokazać, że fortuny są do zrobienia na rynkach całego świata. Czasami też warto zachęcić te firmy, które już teraz eksportują, np. na rynki Unii Europejskiej, żeby korzystając z tego, że zarabiają na tym pieniądze i mają wysokie przychody, razem z nami weszły na rynki pozaeuropejskie – tłumaczy prezes Tomasz Pisula.

Ale są jeszcze bariery dla polskich przedsiębiorców, które utrudniają i zniechęcają do eksportu.

– Firmy obawiają się tego, że muszą spełnić cały szereg wymogów prawnych, które niekoniecznie są im znane. Jest także problem zaufania czy weryfikacji partnerów handlowych i jest ryzyko pewnego rodzaju nieporozumień, czy też nadużyć, których należy uniknąć. Także dostęp do informacji na temat rynków zagranicznych jest dosyć ograniczony. Dlatego też jeśli już firmy eksportują, to są to najbliższe rynki państw Unii Europejskiej – uważa Łukasz Kozłowski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Więcej:

https://www.polskieradio.pl/42/259/Artykul/2206339,PAIH-fortuny-sa-do-zrobienia-na-rynkach-calego-swiata

Źródło: Polskie Radio