search
menu menu_open

FPP i CALPE: Czy postępowanie PFRON przerywa bieg przedawnienia?

4 lutego 2020

Przepisy o przedawnieniu roszczeń nie mogą być stosowane wybiórczo

W dotychczasowej praktyce zdarzało się, że PFRON przy wydawaniu decyzji pomijał badanie kwestii przedawnienia lub stał na stanowisku, że sama czynność wszczęcia postępowania spowodowała przerwanie biegu przedawnienia – wskazując jako podstawę prawną przepisy kodeksu cywilnego. Jednak zdaniem Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP) przepisy kodeksu cywilnego nie mogą być stosowane do roszczeń PFRON wobec pracodawców. Właściwą podstawą prawną jest art. 70 Ordynacji podatkowej, który określa nie tylko termin przedawnienia, ale również zasady przerwania lub zawieszenia biegu przedawnienia.

Przywoływany przez Fundusz przepis art. 123 § 1 k.c. stanowi, że bieg przedawnienia przerywa się przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia.

Zgodnie z art. 70 § 4 o.p. „Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony (…)”. Z tego wynika, że ani wszczęcie postępowania, ani wydanie decyzji przez Fundusz nie przerywa biegu przedawnienia.


„Zastosowanie zasad przerwania biegu przedawnienia zawartych w art. 70 ordynacji podatkowej jest logiczną konsekwencją określonego w tym artykule okresu przedawnienia. Nie można stosować art. 70 ordynacji podatkowej jedynie w połowie”

– komentuje

Tomasz Chudobski, ekspert ds. prawa gospodarczego Federacji Przedsiębiorców Polskich

.

Dzięki wyrokowi TSUE z 5 marca 2019 r. w sprawie C-349/17 Eesti Pagar, orzeczeniom Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie oraz stanowisku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (DMP-2.52.179.2019.AH) uzyskanemu przez Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP) rozstrzygnięta została wątpliwość, jaki termin przedawnienia powinien stosować Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) dla zobowiązań o zwrot pomocy publicznej na zatrudnienie osób niepełnosprawnych.

Poglądy wszystkich ww. podmiotów prowadzą do wniosku, że możliwość dochodzenia zwrotu dofinansowań przez PFRON ograniczona jest 5-letnim okresem przedawnienia, zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej.