DEBATA DZIENNIKA GAZETY PRAWNEJ I FEDERACJI PRZEDSIĘBIORCÓW POLSKICH
28 lutego 2017
28 LUTEGO 2017 R., GODZ. 12.00
Siedziba – Dziennik Gazeta Prawna
Zrównoważony rozwój gospodarczy Polski powinien być oparty na wielu filarach, dlatego ważne jest zapewnienie przez państwo równych szans zarówno inwestorom zagranicznym, jak i polskim firmom. Nowe rozwiązania systemowe – np. zachęty fiskalne – powinny dotyczyć wszystkich, niezależnie od kraju pochodzenia i kwocie inwestycji. Elementy, które mogą pozytywnie wpłynąć na sytuację gospodarki to m.in.: realizacja skoordynowanej polityki rozwojowej czy kierowanie wsparcia i ułatwień do rodzimych podmiotów gospodarczych.
Polska obecnie traktowana jest jako stabilne państwo i dobry partner do inwestycji, dlatego znaczne ulgi dla firm zagranicznych nie są już głównym czynnikiem decydującym o ulokowaniu kapitału w naszym kraju. Dodatkowo, wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w relacji do PKB na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat ma tendencję spadkową
1
, co jest niekorzystne dla całej polskiej gospodarki – zachęty i ułatwienia dla inwestorów spoza Polski nie mają realnego przełożenia na rozwój ekonomiczny kraju. Aby ocenić korzyści danej inwestycji, niezbędna jest ocena trwałego śladu, jaki pozostawia w gospodarce.
PRELEGENCI:
-
Tadeusz Kościński
– Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju -
Tomasz Pisula
– Prezes Zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu -
Tony Housh
– Prezes AmCham -
Marek Kowalski
– Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, ekspert Konfederacji Lewiatan -
Patrycja Klarecka
– Prezes
PARP -
Rafał Stroiński
– Kancelaria JS Legal
W celu przyciągnięcia do Polski inwestorów zagranicznych – potrzebnych do intensyfikacji rozwoju polskiej gospodarki po zmianie ustrojowej – w latach 90-tych kolejne rządy proponowały firmom spoza kraju szeroko zakrojone przywileje. Zachęcano do działalności w
Specjalnych Strefach Ekonomicznych,
gdzie zapewniano im lepsze warunki niż polskim przedsiębiorstwom spoza SSE. Argumentem za przenoszeniem do Polski części produkcji były również
bardzo niskie koszty pracy,
a także
korzystne położenie
na mapie Europy. Działania te przyniosły rezultaty w postaci np.
zwalczenia strukturalnego bezrobocia
i
zmniejszania deficytu handlowego,
natomiast nadal rzadko dokonuje się transferu technologii, wiedzy czy kultury biznesowej. Obecnie Polska zmaga się z
nowymi wyzwaniami,
które wymagają
nowych rozwiązań,
które w większej mierze uwzględniają potrzeby
rodzimych przedsiębiorstw,
bez znacznego faworyzowania inwestorów zagranicznych.
Największe atuty Polski jako rynku do inwestowania zdaniem inwestorów:
2
-
czynniki makroekonomiczne:
- wielkość rynku wewnętrznego
- stabilność ekonomiczna
-
pracownicy:
- wydajni
- lojalni
- posiadają wysokie kwalifikacje
- dostępność surowców
- jakość gruntów inwestycyjnych
- nowoczesna infrastruktura
-
Coraz mniejsze znaczenie mają natomiast koszty pracy – niższe niż na rynkach Europy Zachodniej
Zagraniczne podmioty inwestujące w Polsce w 2016 r. wg
szacowanej wartości inwestycji:
3
-
USA
– 965,1 mln EUR -
Niemcy
– 613,5 mln EUR -
Francja
– 105 mln EUR
W nadchodzących latach dla naszej gospodarki najważniejsze będą:
jakość miejsc pracy, innowacyjność i wartość dodana wypracowywana w Polsce.
Obecnie administracja rządowa zapowiada stworzenie
relatywnie lepszych warunków polskim firmom,
zwłaszcza małym, to jednak wcale nie znaczy, że inwestorzy zagraniczni stracą miejsca w planach rozwoju krajowej gospodarki. Kluczowa będzie ich
innowacyjność oraz wysoki stopień przetwarzania w naszym kraju.
W centrum uwagi znajdą się także oferowane przez nich
korzyści dla małych i lokalnych przedsiębiorstw.
I wreszcie rzecz najważniejsza –
miejsce płacenia podatków.
W celu zagwarantowania zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki inwestorzy zagraniczni powinni:
- płacić należne podatki w Polsce
- pokrywać koszty ubezpieczenia społecznego pracowników
- stosować zaawansowane rozwiązania w zakresie ochrony środowiska
- pokrywać koszty i stosować się do przepisów w zakresie korzystania z zasobów naturalnych lub zasobów wspólnych
Istotne jest, że aż 97 proc. inwestorów zagranicznych, którzy weszli na polski rynek, zainwestowałoby w naszym kraju ponownie – wynika z X edycji Badania klimatu inwestycyjnego w Polsce przeprowadzonego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych we współpracy z firmą audytorsko-doradczą Grant Thornton i bankiem HSBC. Aby wspierać dalszy rozwój zagranicznych inwestycji niezbędne jednak są zmiany w zakresie legislacji. Obszary wymagające zmiany przez rządzących, wskazywane przez zagraniczne przedsiębiorstwa i wyzwania związane z prowadzeniem działalności w Polsce, które potencjalnie mogą zniechęcić do inwestowania to m.in.:
4
- duża zmienność i niejasność przepisów prawnych
- niska efektywność sądów gospodarczych
- niska efektywność procedur związanych z pozyskiwaniem licencji i koncesji
- system podatkowy
- uciążliwa biurokracja
Rada Ministrów 23 lipca 2013 roku przyjęła
rozporządzenie
, które przedłużyło istnienie
specjalnych stref ekonomicznych do 2026 roku.
Oznacza to, że inwestorzy zagraniczni nadal będą w Polsce
preferowani i wspierani
,
dlatego
– w celu zagwarantowania najbardziej wymiernych korzyści dla polskiej gospodarki – konieczne jest
rozsądne wybranie podmiotów,
którzy otrzymają rządowe wsparcie.
Preferowani powinni być tacy inwestorzy zagraniczni, których trwały ślad w polskiej gospodarce będzie miał większą wartość niż uzyskane przez nich korzyści.
[1]
Źródło: Fundacja Republikańska „POLSKA WOBEC INWESTORÓW ZAGRANICZNYCH. Propozycja nowej polityki”
http://fundacjarepublikanska.org/wp-content/uploads/2016/11/inwestorzy-zagraniczni-RAPORT-FR.pdf
[2]
Źródło:
http://www.paiz.gov.pl/20161215/Polska_atrakcyjna_dla_inwestorow_zagranicznych
[3]
Źródło:
http://www.paiz.gov.pl/20170119/udany_rok_2016_obiecujacy_2017
[4]
Źródło:
http://www.paiz.gov.pl/20161215/Polska_atrakcyjna_dla_inwestorow_zagranicznych