search
menu menu_open

Posiedzenie Podzespołu RDS ds. prezydencji

3 października 2024

2 października 2024 r., odbyło się posiedzenie podzespołu RDS ds. prezydencji Polski w Radzie w UE. W spotkaniu wziął udział Pan Ignacy Niemczycki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Tematami spotkania był raport Draghiego i bezpieczeństwo gospodarcze.

W opinii Pana Ministra Ignacego Niemczyckiego, polskie władze generalnie zgadzają się z diagnozą postawioną w raporcie. Chodzi przede wszystkim o konieczność radykalnych działań na rzecz podniesienia konkurencyjności gospodarki Unii, zwłaszcza wobec postępów USA i Chin. Nadziejom na realizacje rekomendacji raportu towarzyszy ostrożność wobec niektórych pomysłów, jak np. koncentracja uwagi na największych przedsiębiorstwa w Unii. Zdaniem Pana Ministra nie wolno bowiem tracić z pola widzenia twórczej roli średnich i mniejszych firm, które dominują przecież w Polsce. Pan Minister zauważył, że doświadczenia kilku lat wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu skłaniają do pewnej korekty. Podkreślił, że dekarbonizacja nie może oznaczać deindustrializacji Unii. Ponadto zapowiedział, iż w trakcie naszej prezydencji zostanie zorganizowane wspólne posiedzenie rady ds. konkurencyjności i rady ds. handlu. Polityka przemysłowa i handlowa we współczesnej gospodarce globalnej przenikają się  wzajemnie silniej niż kiedykolwiek wcześniej. Polityka przemysłowa będzie przedmiotem planowanego spotkania na wysokim szczeblu w czerwcu przyszłego roku, w trakcie rzeszowskich Europejskich Dni Przemysłu.

Nawiązując do tej słusznej myśli, przedstawiciel FPP obecny na posiedzeniu, Grzegorz Lang, zwrócił uwagę, że w podzespole RDS ds. zamówień publicznych, opracowano projekt ustawy, który ma na celu uregulowanie dostępu do polskiego rynku wykonawców z państw trzecich, które nie zawarły z UE umów o dostępie do rynku zamówień publicznych. Trzeba podkreślić, że tacy wykonawcy zwykle są w lepszej pozycji konkurencyjnej, ponieważ nie ponoszą kosztów realizacji ambitnych polityk unijnych, zwłaszcza na polu ochrony środowiska i polityki społecznej. Narażenie naszych wykonawców na taka nierówną konkurencję bardzo silnie uderza w polski przemysł, a wiec proponowane rozwiązania polityki handlowej wpisuje się w cele unijnej polityki industrializacji.

Polski rząd szczególną uwagę przywiązuje do koncepcji zmian polityki spójności. Reforma polityki spójności nie może bowiem odbywać się kosztem jej niewątpliwego dorobku w takich krajach jak Polska, gdzie była istotnym motorem wzrostu gospodarczego. Minister Ignacy Niemczycki przychylił się do oceny autorów raportu, że konieczne jest większe zaangażowanie środków prywatnych w rozwój nowoczesnych gałęzi gospodarki. Nie można bowiem dłużej pozwolić na to, aby europejskie firmy poszukiwały przestrzeni do rozwoju poza Unia, np. w USA. Z polskiej perspektywy interesująca jest myśl, że należy także przeanalizować skutki obecnego systemu handlu emisjami. Być może w jakiejś perspektywie należy bowiem przedłużyć nawet przyznawania darmowych uprawnień dla branż energochłonnych. Na uznanie zasługuje także podkreślenie konieczności zapewnienia neutralności technologicznej polityki unijnych, co będzie mogło mieć znacznie np. dla energetyki atomowej. W trakcie polskiej prezydencji, w ślad za poprzednią prezydencją naszego kraju, zaplanowano ponowne zorganizowanie forum jednolitego rynku SIMFO w Krakowie. Odnowienie i wzmocnienie jednolitego rynku, zwłaszcza rynku usług, będzie jednym silnych akcentów polskiej prezydencji.

W trakcie spotkania Pan Minister odniósł się także do szeregu bardziej szczegółowych kwestii, takich jak planowana platforma surowców krytycznych, prawo kosmiczne, program stanowienia prawa (better regulation). Na razie jednak trudno mówić o precyzyjnym planie na polską prezydencję. Zważywszy, że nowa Komisja dopiero się formuje, Pan Minister Ignacy Niemczycki podsumował, że polska prezydencja będzie prezydencją swoistego otwarcia.  W związku z tym zaprosił organizacje pracodawców i związki zawodowe do współkształtowania gospodarczego programu polskiego przewodnictwa w Radzie UE.